เรื่องที่ 1 Profound Leadership and Adult Education: An Empirical Study
Abstract:
The intentional teaching application of leadership theories is not often addressed in leadership development programs comprising the field of adult education. The purpose of this study is to understand more deeply the quality, characteristics, and practices of profound leaders. This is an exploratory, empirical study, interviewing seven participants chosen for leadership acumen and vetted by the research team: employing a two-interview sequence, research apprenticeship model, and thematic analysis. Initial findings include commonly elicited elements, viewed through the lens of integrative literature review findings. Understanding and applying the profound leadership concept offers the field of adult education useful implications with information about leadership development, teaching leadership in higher education and organizations, and practicing leadership allowing flourishing in individuals, organizations, and society.
การประยุกต์ใช้การสอนโดยเจตนาของทฤษฎีความเป็นผู้นํามักไม่ได้รับการแก้ไขในโปรแกรมการพัฒนาความเป็นผู้นําซึ่งประกอบด้วยสาขาการศึกษาสําหรับผู้ใหญ่
วัตถุประสงค์ของการศึกษาครั้งนี้คือการทําความเข้าใจคุณภาพลักษณะและการปฏิบัติของผู้นําที่ลึกซึ้งยิ่งขึ้น
นี่คือการศึกษาเชิงสํารวจเชิงประจักษ์การสัมภาษณ์ผู้เข้าร่วมเจ็ดคนที่ได้รับการคัดเลือกให้มีความเฉียบแหลมในการเป็นผู้นําและตรวจสอบโดยทีมวิจัย:
การใช้ลําดับการสัมภาษณ์สองครั้งรูปแบบการฝึกงานการวิจัยและการวิเคราะห์เฉพาะเรื่อง
การค้นพบเบื้องต้นรวมถึงองค์ประกอบที่เอื้ออํานวยโดยทั่วไปซึ่งดูผ่านเลนส์ของการทบทวนวรรณกรรมแบบบูรณาการ
การทําความเข้าใจและประยุกต์ใช้แนวคิดความเป็นผู้นําที่ลึกซึ้งนําเสนอสาขาการศึกษาสําหรับผู้ใหญ่ที่มีผลกระทบที่เป็นประโยชน์กับข้อมูลเกี่ยวกับการพัฒนาความเป็นผู้นําการสอนความเป็นผู้นําในการศึกษาระดับอุดมศึกษาและองค์กรและการฝึกความเป็นผู้นําที่ช่วยให้เกิดความเจริญรุ่งเรืองในบุคคลองค์กรและสังคม
reference
Ertem HY. Relationship of School Leadership with School Outcomes: A Meta-Analysis Study. International Education Studies. 2021;14(5):31. doi:10.5539/ies.v14n5p31
เรื่องที่ 2 System Leadership and School Leadership
Abstract
Article Info This article describes research on system and school leadership from three perspectives. At the system level, leadership was evident at the senior levels of the central and regional systems, with principal network leaders having potential to exercise occasional leadership. Principals tended not to operate as system leaders because they had limited influence across multiple schools. At a regional level, it was clear that directors acted as system level leaders, exerting wide influence on clusters of schools to improve. At a school level, the work of the principal, other school leaders, and critical friends was more important to the improvement journey of the school than system leadership. It seems that whilst system leadership can be important, it needs to work in conjunction with school leadership to maximize influence on school success.
ข้อมูลบทความ
บทความนี้อธิบายถึงการวิจัยเกี่ยวกับระบบและความเป็นผู้นําของโรงเรียนจากสามมุมมอง
ในระดับระบบความเป็นผู้นําเห็นได้ชัดในระดับอาวุโสของระบบกลางและระดับภูมิภาคโดยมีผู้นําเครือข่ายหลักที่มีศักยภาพในการใช้ความเป็นผู้นําเป็นครั้งคราว
อาจารย์ใหญ่มีแนวโน้มที่จะไม่ดําเนินการในฐานะผู้นําระบบเพราะพวกเขามีอิทธิพล
จํากัด ในหลายโรงเรียน
ในระดับภูมิภาคเป็นที่ชัดเจนว่ากรรมการทําหน้าที่เป็นผู้นําระดับระบบซึ่งมีอิทธิพลอย่างกว้างขวางต่อกลุ่มโรงเรียนเพื่อปรับปรุง
ในระดับโรงเรียนการทํางานของครูใหญ่ผู้นําโรงเรียนอื่น ๆ
และเพื่อนที่สําคัญมีความสําคัญต่อการเดินทางที่ดีขึ้นของโรงเรียนมากกว่าความเป็นผู้นําของระบบ
ดูเหมือนว่าในขณะที่ความเป็นผู้นําของระบบมีความสําคัญแต่ก็ต้องทํางานร่วมกับผู้นําของโรงเรียนเพื่อเพิ่มอิทธิพลต่อความสําเร็จของโรงเรียน
Gurr D, Drysdale L. System leadership and school leadership. Research in Educational Administration and Leadership. 2018;3(2):207-229. doi:10.30828/real/2018.2.4
เรื่องที่ 3 Relationship of School Leadership with School Outcomes: A Meta-Analysis Study
Abstract
Administration and governance of schools in Turkey have a complex structure and process. Within the centralized structure, the procedures in educational activities are managed by school principals. In the Turkish literature, there are studies showing leadership styles of school leaders based on the leadership theories borrowed from different contexts. Furthermore, these leadership styles are linked to school outcomes like academic achievement and teacher motivation. Thus, catching compatible sides of leadership theories may serve to improve this kind of school outcomes. In these respects, the current study aimed to investigate which leadership styles have more effect on academic achievement and teacher motivation. Exclusion and inclusion criteria were determined in order to identify the studies to be analyzed. A meta-analysis study including 21 studies in Turkish context was conducted to achieve the purpose of the study. The meta-analysis results showed that the leadership styles were highly related with the school outcomes. Overall, laissez-faire, transactional, instructional, and transformational leadership styles had a high and positive relation with the school outcomes. The laissez-faire and spiritual leadership styles showed more effect on the teacher motivation while the positive and transformational style had more effect on the academic achievement. Considering the conclusions of the study, it is recommended that future studies develop a leadership theory specific to the educational settings in Turkey.
การบริหารและการกํากับดูแลของโรงเรียนในตุรกีมีโครงสร้างและกระบวนการที่ซับซ้อน
ภายในโครงสร้างแบบรวมศูนย์ขั้นตอนในกิจกรรมการศึกษาได้รับการจัดการโดยผู้อํานวยการโรงเรียน
ในวรรณคดีตุรกีมีการศึกษาที่แสดงรูปแบบความเป็นผู้นําของผู้นําโรงเรียนตามทฤษฎีความเป็นผู้นําที่ยืมมาจากบริบทที่แตกต่างกัน
นอกจากนี้รูปแบบความเป็นผู้นําเหล่านี้เชื่อมโยงกับผลการเรียนของโรงเรียนเช่นผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนและแรงจูงใจของครู
ดังนั้นการจับด้านที่เข้ากันได้ของทฤษฎีความเป็นผู้นําอาจทําหน้าที่ในการปรับปรุงผลการเรียนประเภทนี้
ในแง่เหล่านี้การศึกษาในปัจจุบันมีวัตถุประสงค์เพื่อตรวจสอบว่ารูปแบบความเป็นผู้นําใดที่มีผลต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนและแรงจูงใจของครู
เกณฑ์การยกเว้นและการรวมถูกกําหนดเพื่อระบุการศึกษาที่จะวิเคราะห์
การศึกษาวิเคราะห์อภิมานรวมถึงการศึกษา 21 เรื่องในบริบทของตุรกีได้ดําเนินการเพื่อให้บรรลุวัตถุประสงค์ของการศึกษา
ผลการวิเคราะห์เมตาดาต้าแสดงให้เห็นว่ารูปแบบความเป็นผู้นํามีความสัมพันธ์อย่างมากกับผลการเรียนของโรงเรียน
โดยรวมแล้ว laissez-faire, ธุรกรรม, การเรียนการสอน,
และรูปแบบความเป็นผู้นําการเปลี่ยนแปลงมีความสัมพันธ์สูงและบวกกับผลการเรียน.
รูปแบบการเป็นผู้นํา laissez-faire
และจิตวิญญาณแสดงให้เห็นถึงผลกระทบมากขึ้นต่อแรงจูงใจของครูในขณะที่รูปแบบเชิงบวกและการเปลี่ยนแปลงมีผลต่อความสําเร็จทางวิชาการมากขึ้น
เมื่อพิจารณาถึงข้อสรุปของการศึกษาขอแนะนําให้การศึกษาในอนาคตพัฒนาทฤษฎีความเป็นผู้นําเฉพาะสําหรับการตั้งค่าการศึกษาในตุรกี
Ertem HY. Relationship of School Leadership with School Outcomes: A Meta-Analysis Study. International Education Studies. 2021;14(5):31. doi:10.5539/ies.v14n5p31
ไม่มีความคิดเห็น:
แสดงความคิดเห็น